tirsdag 21. januar 2014


Uskyldige barneklær eller…

 
 
<b>SKAPER OPPSTYR:</b> Den rosa hjerteknuseren og den blå direktøren får mammaer til å rase.
 
 
Disse to body`ene fra Name it har skapt bølger langt utover barnerommet, ja helt opp i furua til Fru Furie!
Det er ikke til å komme bort fra at jenter og gutter er forskjellige. Men skal kjønnsforskjellen stigmatiseres på denne måten?

Jeg vokste opp i et lite miljø, preget av tydelige kjønnsforskjeller; damene regjerte på bedehuskjøkkenet mens mennene ledet de religiøse samlingene. Min familie skilte seg ut, jeg vokste opp med en mamma som jobbet!, og en pappa som organiserte Familien AS på hjemmebane.
Jeg var så heldig å bli tatt med på Frelsesarmeen, hvor det var sterke, tydelige ledere.
”Tilfeldigvis” var mange av disse lederne kvinner..

Det var først som teologistudent at jeg forstod hvor god bagasje jeg brakte med meg fra barndommen.. I et konservativt studentmiljø opplevde jeg for første gang konkret diskriminering relatert til kjønn. ”Kvinner kan ikke bli prester” fortalte noen få, mannlige studenter. Enkelte studenter nektet å ha gudstjenesteøvelse sammen med kvinnelige medstudenter! Jeg var mildt sagt himmelfallen, jeg trodde jo at menn og kvinner var likestilte, også for Gud!

Når jeg kikket en del miljøer nærmere i kortene, fant jeg raskt ut at guttene ble heiet frem, de ble gitt muligheter og lederansvar i ung alder. Jentene derimot måtte nærmest kjempe seg frem, og i mange tilfeller "snike" seg inn bakveien til lederverv.

 Hvorfor skriver jeg om dette i forbindelse med to body`er? Jo, for dette handler om mer enn bare en tekst på et plagg. Dette handler om hvilke forventinger vi legger på de små.
Er det ålreit at gutter vokser opp med forventingen om at utovertiss kvalifiserer til lederstillinger mens jenter må bruke ”kvinnelist” for å komme seg frem?

 Er dette holdninger vi ønsker skal prege samfunnet? Jeg var heldig som vokste opp med sterke personer som forvaltet jobb og ansvar på beste måte uansett kjønn! Hvordan kan vi formidle dette videre til fremtidens ledere? Et grep er å la være å utstyre barna med stigmatiserende tekster!

 

 

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar